מודד מוסמך

הידעתם שלמפת מדידה קיים תוקף חוקי?

פרויקטים בתחום הבניה אינם עוסקים רק בבנייה הפיזית, כי אם כרוכים בתהליכים בירוקרטיים, קבלת היתרים מן הרשויות הרלוונטיות, מתבססים על שרשרת פעולות היוצרת תלות בין בעלי המקצוע השונים ועשויים להתארך לכדי מספר חודשים ואף שנים, בהתאם לאופי הפרויקט וצרכיו.

בין אם מדובר בבניה של בית פרטי או בניין מגורים על קרקע עירומה, ובין אם בתוספת של חדר, מרפסת או הרחבה של מבנה קיים, חשוב לקחת בחשבון את לוחות הזמנים בצפויים, ולהכיר את תוקף המסמכים השונים הנדרשים בפרויקט, במטרה שלא לאבד זמן וכסף בהנפקת מסמכים והיתרים שעשויים לאבד מתוקפם במהלך הפרויקט.

מומחי חברת גאוטופ הנדסה, המספקת שירותי מדידות מתקדמים לקרקע ולמבנים, מסבירים על חשיבותה של מפת מדידה בפרויקט בנייה, ומסבירים מהו תוקף מפת מדידה ומתי נכון להזמין כזאת:

מהו תפקידה של מפת מדידה?

מפת מדידה היא מפה המבוססת על מדידות מקצועיות של הקרקע, בהתאם לתקנון המודדים ולהנחיות מבא"ת שנקבעו על ידי משרד הפנים, תחת דרישות מדידה, פירוט ופרמטרים אחידים.

מפת מדידה מהווה את הבסיס לתכניות הבניה האדריכליות והתכנון ההנדסי, ומשמשת לצורך קבלת היתרי בנייה מן הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

מפת המדידה תכלול את כלל הנתונים הרלוונטיים הנוגעים לקרקע דוגמת גודל השטח וגבולותיו, עומק, מאפיינים, עצמים זרים ותשתיות, קואורדינטות, סימון וחלוקה לחלקות, תיעוד הקרקע ביחס לחלקות אדמה סמוכות ומידע נוסף.

  • מפת מדידה מיושמת על בסיס מדידות קרקע ו/או מדידות אוויריות.
  • תוקף מפת מדידה הוא שנתיים מיום הנפקתה.

מי רשאי לשרטט וליצור מפת מדידה?

שרטוט ויצירת מפות מדידה דורשות עבודת מדידה, הכנה וחתימה של מודד מוסמך בלבד.

מודד מוסמך בישראל הוא בעל השכלה רלוונטית (הנדסת גיאודזיה- מסלול הנדסי מקצועי העוסק במתמטיקה שימושית, מיפוי והתוויה של כדור הארץ),

אשר רכש ניסיון באמצעות תקופת התמחות בת שנתיים ימים בה נדרש גם להעמדת פרויקט מעשי תכנוני, ועבר בהצלחה את מבחני המרכז למיפוי ישראל והוסמך על ידם.

לימודי גיאודזיה בישראל ניתן ללמוד במסגרת המרכז הטכנולוגי- הטכניון בחיפה.

המרכז למיפוי ישראל מסמיך גם מודדים שרכשו את השכלתם בחו"ל, במוסדות אקדמיים מוכרים, בכפוף לעמידה בחופת התלמדות מעשית  ובבחינת ההסמכה בישראל. הסמכה זו תקפה לשנתיים, ונדרשת לחידוש על ידי המודד מדי תקופה זו.

מפות מדידה, מפות טופוגרפיות ומסמכי מדידה אחרים החתומים על ידי מודד מוסמך מהווים מסמכים בעלי תוקף משפטי וקביל על ידי הרשויות.

התייחסות תקנות הבניה העדכניות למפות מדידה

תקנות הבניה במדינת ישראל עוסקות במגוון ענפי בניה, חבויות ודרישות, שנועדו להבטיח סטנדרט עבודה אחיד, איכות בניה ובטיחות. תקנות אלו עשויות להשתנות מעת לעת, ולעוסקים בענף קיימת חובת עדכנות מקצועית ועמידה בתקנות הללו במלואן.

מצ"ב מספר תקנות עדכניות, נכון למועד פרסום כתבה זו (אוקטובר 2023):

  • תוקפה של מפת מדידה הוא שנתיים ימים. תקופה זו נמדדת על פי מועד הנפקת המפה והתאריך החתום עליה, על ידי המודד המוסמך שהנפיק את המפה בפועל.
  • תוקף מפת המדידה הנדרש בשלב הגשת בקשה למידע להיתר, מידע המהווה בסיס לתכנון הבנייה, הוא שישה חודשים.
  • תוקף מפת המדידה הנדרש בשלב הגשת בקשה להיתר בניה, בליווי התכניות האדריכליות וההנדסיות- הוא 24 חודשים.

לסיכום

תוקף מפת מדידה עשוי להשתנות בהתאם לשלבי הבניה כמו שציינו. בכל מקרה רצוי לבדוק עם מודד מוסמך את כל הפרטיים הסופיים בכדי שלא תמצאו את עצמכם במצב של עיכובים במהלך הבניה מצד הרשות המקומית.

—-

הכתבה והמידע נכתבו בסיוע גאוטופ הנדסה – חברת מדידות מובילה, המספקת שירותי מדידה מקצועיים בטכנולוגיות חדשניות, באמצעות צוות מודדים מוסמכים ומנוסים, לקבלנים וליזמים, לרשויות, לעסקים וללקוחות פרטיים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
5/5 - (33 דירוגים)

לא מצאת מה שחיפשת?
תן לנו לחזור אליך עם הצעה שווה במיוחד עוד היום!

מודד מוסמך
דילוג לתוכן